Nowy wpis na blogu
INSTAGRAM – ROZRYWKA XXI WIEKU
Z punktu widzenia prawa własności intelektualnej rozrywka taka jak Instagram opierająca się przede wszystkim na robieniu zdjęć przy zastosowaniu do nich filtrów cyfrowych, a następnie ich rozpowszechnianiu, może powodować problemy w zakresie prawnej ochrony fotografii. W tym miejscu należy postawić zasadnicze pytanie: ” Czy każde zdjęcie zamieszczone na Instagramie jest utworem w rozumieniu przepisów ustawy?” W pierwszej kolejności należy wyjaśnić czym jest utwór. A mianowicie jest to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.Mając na uwadze przepisy obecnej ustawy, to żadna fotografia nie jest co do zasady wykluczona spod ochrony, co oznacza że zarówno portretowa czy reporterska fotografia może stanowić przedmiot prawa autorskiego po spełnieniu ogólnych przesłanek ustawowych, a zatem przedmiotem prawa autorskiego będzie tylko taka fotografia, która jest przejawem działalności twórczej człowieka o indywidualnym charakterze.
CIEKAWE WYROKI SĄDÓW : -Wyrok SA w Warszawie z 29.06.2007 r. VI ACa 210/07, LEX nr 434609;-Wyrok SA w Warszawie z 8.02.2007 r. I ACa 735/06 LEX nr 1120171;
Zagadnienie ochrony prawnoautorskiej fotografii, ma istotne znaczenie w odniesieniu do tak licznie wykonywanych zdjęć na Instagrama, więc jeśli chcesz, aby Twoja fotografia była chroniona przez prawo autorskie, to jako twórca musisz nadać jej odpowiednie cechy twórcze. Najlepiej takie, które odzwierciedlają Twoją osobowość, temperament i charakter jako autora i stanowią subiektywną wizję autora. Zainteresowanie Instagramem spowodowało pojawienie się również innego problemu związanego ze znakami towarowymi. Dla przykładu, w 2019 r znany niemiecki projektant mody Philipp Plein słynący z projektowania skąpych strojów kąpielowych czy też sukienek w panterkęumieścił na Instagramie serię swoich zdjęć w zielonym Ferrari w tle. Zachowanie to nie miało aprobaty producenta i sprawą szybko zainteresowali się prawnicy producenta „szybkich samochodów”, domagając się usunięcia zdjęć uzasadniając żądanie między innymi tym , iż znaki towarowe znajdujące się na zdjęciach i modele samochodów Ferrari kojarzą się niespójnie z marką samochodu. Sprawa ta jest dyskusyjna chociażby z uwagi na fakt, że zdjęcie zostało zamieszczone na prywatnym koncie na Instagramie , a nie np.. w reklamie .
Zainteresowanych sprawą zachęcam do przeczytania artykułu: https://www.bloomberg.com/…/at-ferrari-a-battle-over…